Bereikbaar stadshart met het openbaar vervoer

Verbetering lokaal openbaar busvervoer
  • Onderzoeken mogelijkheden directe verbinding naar het centrum
  • Bushaltes verplaatsen voor betere bereikbaarheid
  • Bushaltes toegankelijk maken voor mindervaliden
In samenwerking met de RET bekijken we de mogelijkheden voor verbetering van het lokale openbaar busvervoer.

Het stadshart is bereikbaar met de metro en er zijn busverbindingen met de omliggende wijken en Rotterdam, Nieuwerkerk aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel. De busverbinding tussen de wijk Schollevaar en het IJsselland-ziekenhuis enerzijds en het centrum anderzijds is niet optimaal.  

 

Het lokale openbaar busvervoer, de interwijkverbindingen, is de laatste jaren steeds meer onder druk komen te staan door een magere bezetting en bezuinigingen. Omdat dit lokale busvervoer belangrijk is, verkennen we de mogelijkheden om het doelgroepenvervoer (WMO en leerlingen) te combineren met het reguliere (lokaal) openbaar busvervoer. Het gaat hier vooral om het openbaar vervoer vanuit het centrum naar alle Capelse wijken.

 

De bushalte aan de Kerklaan-Noord, gelegen tussen de Fluiterlaan en de Duikerlaan, wordt een OV overstappunt, waar overstappen op zowel de metro, als de andere aansluitende buslijn mogelijk wordt. Hiervoor wordt de bushalte verlengd, zodat er twee bussen achter elkaar kunnen halteren. De andere bushalte aan de Kerklaan, nabij de Reigerlaan, komt weer tegenover de Vijverhof te liggen, zodat deze beter bereikbaar is. Bij de Duikerlaan wil de RET graag aansluiten op de langzaam verkeersroute (noord-zuid), door het verschuiven van de bushalte in westelijke richting. Alle bushaltes worden toegankelijk gemaakt voor mindervaliden door deze verhoogd aan te leggen.